Jag = Egoist?

Självklart! Eller i alla fall lite grann. Det måste alla människor vara för att kunna överleva. Har man inget "jag"-tänk så är svårt ta för sig och låta sin kropp få det den behöver.

Att vara egoistiskt är inget som i folkmun är något bra. - Vilken egoist du är!, något som man inte vill höra men är då egoism så dåligt?? Man kan läsa på Egoist.se och på Wikipedia så man blir mer insatt och förstår begreppet.

Att handla i eget intresse är något som är sunt och göra något du inte mår bra av är ju bara dumt. Så att bli kallad för egoist kanske inte är så dåligt?! Sen tycker jag man ändå borde vara oegoistisk om man ändå inte tar någon skada av det. Att göra något bra för en medmänniska är något fint som känns bra i hela kroppen.

När jag ändå är inne på egoism så har jag en fråga: Om det är så att man bor ihop med personen man älskar och någon gång känner för att göra en sak du verkligen tycker om att göra men tidpunkten du vill göra detta är illa vald då din älskade har en helt annan plan för er båda. Vad gör man? Är du egoist för att du till slut väljer att göra saken du vill och hoppar över din partners plan? Eller är din andra hälft egoistisk som absolut inte ger med sig och får med dig på något som var planerat?

Ja det är svårt men det är så livet är och man måste göra saker man mår bra av men även göra kompromisser så man får andra att må bra av..


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

0 kommentarer: