Gillar inte dunkudde

Nu har det ju blossat upp en stor debatt ang dunindustrin efter att det visats på tv. Hemska bilder där människor höll i halsen på gåsen och sen började rycka fjädrarna. Fy vad hemskt, jag får ont när jag ser sådana bilder. Gör ont i hjärtat på mig.. Det är djurplågeri!

Nu har jag som tur är aldrig gillat dun. Varken dunkuddar eller duntäcken. För visst är det så att finns det stor efterfrågan så finns det många som vill tjäna pengar och sälja. Slutar vi köpa dun så lär det bli bättre.. Även myndigheterna får ta tag i det här och ställa krav!

Nu ser jag att Ikea, Åhlens, Sova & Jysk vill titta över sina leverantörer och göra mer och bättre kontroller så visst är det bra. Frågan är egentligen varför inte man gör sånt innan?

För att det är billigt och bra? Då spelar det ingen roll hur allt går till? Kanske så de resonerar men vad vet jag. Tycker det är bra att media kan vara bra för något i alla fall.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt, slutar vi köpa dunplagg och äcken, då är det inga fåglar som plockas och plågas. Såg också på Kalla fakta och det gjorde mig så himla upprörd... Tur att journalister och djurorganisationer som Djurens Rätt försöker göra nåt åt det.