Köra miljöbil?

Nu sänkte Statoil priset för E85 med 60 öre/litern ner till 9:59 kr/litern. I måndags höjdes ju kostnaden för E85 men Statoil sänkte idag pga att visa sig konkurrenskraftiga. På OKQ8 ligger priset kvar på 10:19 kr/litern.

Vi hade en Volvo V50 Flexifuel dvs. man kan tanka E85. Vi fick den i maj förra året och då låg priset på 9:24 för att sakta höjas till 9:44 men vid det här laget låg bensinen också lägre än på länge och var inte mycket högre.

Så varför ska man då tanka med Etanol? Bättre för miljön, men det skulle också vara den enda anledningen. Den dricker mycket mer, kostar inte så mycket mindre per liter. Så det blir dyrare att köra på E85. Så jag förstår verkligen att många väljer att köra med bensinbilar.

Är det då verkligen så mycket sämre för miljön? Jag vet inte men vad jag förstått så finns det många bra bilar som inte släpper ut så mycket skit. Nu har vi inte kvar Volvon och jag tror inte att vi kommer skaffa en miljöbil nästa gång. För mycket handlar tyvärr om sin ekonomi..


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet är att eyanol inte heller är särskilt bra i längden. Visst det släpper inte ut co2-gaser i någon högre grad, men för att framställa etanol huggs det ned en hel del regnskog. Så en helt bra lösning med bilbränsle finns ju inte.

Det skulle vara el då, men el kan ju utvinnas på en hel del tvivelaktiga sätt också.

Anonym sa...

Bara för det sägs ofta är det inte sant. Det är över 100 mil mellan där regnskog växer och sockerrör odlas. Har själv pratat med en av de stora aktörerna i Brasilien som berättade att det helt enkelt inte går att odla sockerör i den växtzonen. Precis som det inte går att odla vin i Sverige men väl i södra Tyskland. Likaså faller uträngningen p.g.a. avståndet. Svensk åkermark och vad vi odlar här har inget som helst samband med hur mkt de Tyska vinodlarna producerar. Så Marktan, jag utgår från att du bara var oventande även om det finns många som avsikligt hittar på. Dessa har ofta avsändare exxon m.fl.