Lurad?!

Jag älskar semlor! Så fantastiskt goda med den mjuka och fräscha bullen som har en god mandelmassa i mitten. Grädden är jag inte särskilt förtjust i men den måste ändå vara med för att det ska bli rätt!

MEN, nu verkar ju som om det inte alltid är mandelmassa i en semla. Utan det kan vara krossade aprikoskärnor. Tråkigt att de är för snåla, för det är väl säkert anledningen.

Egentligen så tycker jag inte det gör något om det ändå smakar lika bra. Det borde väl visserligen kosta mindre att köpa semlan då. Nu vet jag inte om jag känner någon skillnad på mandelmassa och krossade aprikoskärnor men det låter som jag borde göra det.. Varför inte ge mig två olika semlor, en "riktig" och en "falsk", så jag kan jämföra.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tja vi är allergiker och kommer ibland in på nåt fik och frågar om det är riktig mandel i mandelmassan. "Oh jaaa!" säger kanske personalen då. Då säger vi "Vad synd, då kan vi inte äta den!", vänder och går :)

Vi gillar aprikoskärnefusket :)

Anonym sa...

Aprikoskärnor? Ja, inte vet jag, kan man äta dem? Enligt en extremt ytlig google-search kunde de t.o.m. vara nyttiga. Var i alla fall i Stockholm förra året i semletid och kollade in alla semlor som bjöds ut. Krass finländare som jag är blev jag nästan litet äcklad över den enorma mängd grädde som finns i svenska semlor. Eller är det bara så att grädden är mer uppfluffad i svenska semlor än i finska? Fastlagsbullar, heter det förresten här i Finland. Ha det bra!

Rolf sa...

Något som jag tycker är gott är de numera winerbrödsemlorna. Semlor av wienerdeg med grädde och mandelmassa. Mycket sött och gott. Men få konditorier har dem.