Empati

Vad är egentligen empati? Det var ju något jag började fundera på för någon dag sedan..
Kortfattat så är det förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Det var väldigt kortfattat och läs gärna mer här.

Jag tycker att det finns väldigt många människor som inte har särskilt mycket eller ingen empati alls. Detta gör att man väldigt lätt blir sårad, speciellt om man är en känslig person som jag. Men vad jag förstått så är det även folk som inte är lika känsliga som jag, som också blir utsatta.

Hoppas verkligen att man försöker bli mer empatisk om man inte har det i sig men då kan det kanske vara svårt att förstå varför man behöver bli det..? Jag vet en del människor som verkligen skulle behöva en dos med empati! Jag har blivit trampad på tårna ett flertal gånger om man nu säger som så..


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentarer:

Sofia sa...

Tänkvärt :)