Mina nojor

Jag är nojig! Det tycker jag i alla fall att man kan säga om mig. Jag läste på Aftonbladet om detta och började själv fundera.

Som det står i artikeln så är jag en sådan person som måste ha toalettpappret åt "rätt" håll, dvs utåt! Är jag hemma hos någon bekant så måste jag helt enkelt ändra på rullen om den är åt fel håll, jag kan faktiskt inte förstå varför någon vill ha den så?! Egentligen är det ju inte min ensak men om jag ska använda toalettrullen går det bara om den är åt rätt håll. Det är faktiskt en tvångstanke för mig.

Andra saker jag sysslar med är bl a. att jag kontrollerar om jag har med mig följande om jag ska ut: nycklar, plånbok, mobil. Och detta gör jag ofta så jag inte glömt eller tappat trots att jag precis tittade efter. Speciellt plånboken har jag börjat än mer att kontrollera, Tittar så att verkligen kortet är med. Ska jag in i affären tittar jag, inne i affären tittar jag och inte bara en gång utan minst 2-3 gånger, alldeles innan jag ska betala tittar jag. Jag måste även titta så jag har fått med mig kontokortet när jag är på väg ut ur affären då jag har påsarna i mina händer. SVARET = Kortet är med..

Ska jag iväg och träna kontrollerar jag så jag fått med mig allt och inte bara en gång utan även här några gånger trots att jag precis innan sett att allt är med.

Jag vet egentligen inte om detta är nojig eller om det är tvångtankar men det är jobbigt för mig. Var detta kommer ifrån kan jag inte helt säkert svara på men jag är övertygad om att det handlar om upplevelser från livet då man någon gång blivit utsatt för något liknande.. Dock så tror jag också att det självklart går att bota, bara man kämpar med det!

Vad har ni för nojor eller tvångstankar?


Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentarer:

Anonym sa...

Man ska ta kvällstidningsrubriker med en nypa salt, annars blir livet jobbigt. Att kontrollera att man har allt när man lämnar huset är ju bara normalt. Själv brukar jag sjunga motionslåten "Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå" för mig själv när jag lämnar lägenheten, men jag byter ut texten till: "Plånbok, nycklar och mobiltelefon" Samtidigt som högerhanden först känner på jackans innerficka (om jag har plånboken där) sedan på nycklarna och sen mobiltelefonen, sen är det ju bara att lämna lägenheten i trygg förvissning om att man inte glömt något av de tre vitala "ha-med-sig-sakerna"