Jag fortsätter att läsa ur boken och idag fick jag läst något jag verkligen håller med om.. Och nu när jag tänker efter så är det ofta jag håller med om det som står i boken, verkar vara en riktigt vettig bok.

"Som förälder ska man också vara noga med att aldrig skämma ut barnet inför andra, att skratta ut barnet eller utsätta det för nedsättande, kränkande kommentarer." Mina erfarenheter säger mig precis det här och det är faktiskt väldigt viktigt även att bete sig så mot vuxna människor också även om vi kanske kan klara av dessa påfrestningar bättre.

"En replik kan vara nog för att kränka ett barns självkänsla och såren kan sitta i för livet om man inte lyckas reparera skadan. Ord kan såra i många år efter att de yttrats." Återigen något som jag verkligen håller med om.

Jag har hört en del saker som fortfarande finns kvar inom mig. Så visst stämmer det här och även om man är vuxen så finns det saker som kan yttras och följa med hela livet. Jag tror faktiskt inte att det bara handlar om att man är en känslig person som jag kanske trodde på för några år sedan. Utan även en "känslokall" människa kommer att kunna ta sig illa vid och dras med någon kommentar så länge de finns på jorden.

Vi människor måste försöka att vara snälla mot varandra och inte säga taskiga saker till och om varandra! Ta hand om er därute.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt i det du skriver.
Vi måste ta hand om varandra bättre.
Mycket bättre.