Giriga chefer?!

Är man chef hos en svensk hjälporganisation borde väl inte ha lön på 1 miljon om året, eller? Tycker verkligen inte att man borde få så hög lön när det i grund och botten är ideellt arbete som det hela med hjälporganisationer bygger på..

Läste att Bengt Westerberg har ett arvode på 822 000 kr om året som ordförande i svenska Röda Korset och som vice ordförande i internationella Röda Korset och Halvmånefederationen. Generalsekreteraren i Röda Korset, Christer Zettergren tjänar över en miljon om året..

Att löner och arvoden inte bekostas av insamlade pengar förnekar Westerberg som förklarar att medlemsavgifter och avkastning från Röda Korsets kapital går till löner och arvoden. Kapitalet består mest av fonder som tillkommit genom gåvor eller arv. Så vad är det egentligen för sorts pengar?

Eftersom människor som skänker pengar har ett gott hjärta och goda avsikter tycker jag inte att cheferna ska roffa åt sig pengar.. Kicka dessa giriga, pengakåta chefer som bara verkar vara ute efter att få så mycket pengar som möjligt. Jag får mer än hälften så lite pengar i lön och jag klarar mig!


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är med och aktiv som frivillig i Röda Korset. För mig är det faktikst okej att de högsta cheferna tjänar pengar i sitt jobb. Det måste vara folk som är bra på det de gör i de positionerna, det kan inte vara vem som helst utan någon med kompetens. Jag vet att Westerberg och Zettergren gör bra jobb.

Anonym sa...

Till "Rödakorsare":

Ja, självklart är cheferna som Westerberg och Zettergren duktiga på det de gör i de höga positionerna. Eftersom de har maktbehov, vilket du inte har. Dessutom är de giriga, vilket du inte är. Du sliter som frivillig för organisationen utan att få betalt medan de får milijonlöner. Är det OK? Jag tror att många tycker det är larvigt. Om du är så sugen på att hjälpa andra, finns det många andra alternativ. Man ska vara hjälpsam mot sina medmänniskor men man ska inte bli uttnyttjad. Vad du gör är att hjälpa de giriga bli ännu girigare.

Anonym sa...

Som svar till anonym.

Jag tänkte att skriva en lång kommentar men fattar mig kort istället.

Varför betalar man mkt för en person? Jo kunskap, erfarenhet och personlighet. Syftet - att utveckla organisationen.

Varför betalar man dyra pengar för Zlatan? Han är bland de bästa spelarna, gör mål och leverar resultat. Varför får inte nån medelmåtta åtskilliga miljoner för att spela i div. 2?

Vill man ha duktiga personer som kan utföra ngt får man betala för dem. Sen så har han ju inget jobb som innebär att blippa varor på ICA och rusa mot dörren så fort arbetsdan är slut.

Sen kommer du med det enfaldiga inlägget om maktbehov. Vafan? Du kan ju sitta å blippa varor på ica å va nöjd med det men vissa personer har ett enormt driv och behöver utveckling och nya utmaningar för att vara tillfredställda i sin roll. Ofta leder detta till högre pos.